ال‌آرژنین چیست و چگونه کار می‌کند؟

مصرف ال آرژنین به عنوان مکمل می‌تواند برای قلب و عضلات مفید باشد، اما ممکن است عوارض جانبی مانند حالت تهوع، اسهال و نفخ ایجاد کند.

ال-آرژنین یکی از آمینو اسیدهایی است که بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. مانند سایر اسیدهای آمینه، ال آرژنین در ساخت پروتئین نقش دارد. بدن از پروتئین برای کمک به عضله سازی و بازسازی بافت استفاده می‌کند و این اسید آمینه را به اکسید نیتریک شیمیایی تبدیل می‌کند که به باز شدن رگ های خونی کمک می‌کند.

همچنین محققان تاثیر ال-آرژنین را در درمان فشار خون بالا و درد قفسه سینه و همچنین در بهبود تنفس در بیماران مبتلا به کووید-19 که نیاز به بستری شدن دارند، بررسی کرده‌اند.

ال‌آرژنین چیست؟

ال آرژنین یک اسید آمینه است که به بدن در ساخت پروتئین کمک می‌کند.

همچنین اکسید نیتریک را در خون آزاد می‌کند. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۶، اکسید نیتریک باعث گشاد شدن رگ‌های خونی در جریان خون می‌شود که ممکن است به شرایط خاص گردش خون کمک کند.

این ماده همچنین ترشح انسولین را در بدن تحریک می‌کند.

بدن یک فرد به طور طبیعی تحت شرایط معمولی ال آرژنین تولید می‌کند. افراد همچنین ال آرژنین اضافی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول خود دریافت می‌کنند. منابع غذایی مانند گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و تخم مرغ حاوی مقادیر کمی ال آرژنین هستند که می‎‌توانند به بدن کمک کنند تا منابع لازم خود را دوباره پر کنند. منابع گیاهی می‌تواند شامل دانه کدو تنبل، سویا، عدس و نخود باشد.

گاهی اوقات، نیاز یک فرد به ال آرژنین ممکن است از توانایی بدن برای تولید یا مصرف طبیعی آن بیشتر شود. این اغلب برای افراد مسن یا افرادی با شرایط پزشکی خاص صادق است. در این موارد، پزشکان ممکن است برای آن‌ها ال آرژنین مصنوعی را به شکل داروهای خوراکی، تزریقی یا کرم تجویز کنند.

برخی افراد ال آرژنین را به عنوان مکمل مصرف می‌کنند. با این حال، مانند هر مکمل دیگری، فرد باید با احتیاط از آن استفاده کند.

آرژنین چگونه کار می‌کند؟

آرژنین که نمونه ای از اسیدهای آمینه است، می‌تواند در پروتئین‌ها یا برای انرژی استفاده شود. با این حال، نقش خاصی نیز دارد، یعنی تشکیل اکسید نیتریک (NO) که با بسیاری از اثرات مثبت آن بر بدن مرتبط است.

آنزیم NOS (نیتریک اکسید سنتاز) در دیواره‌های عروقی تشکیل می‌شود. وظیفه آن اتصال آرژنین به خود و تبدیل آن به اکسید نیتریک و سیترولین است که می‌تواند دوباره به آرژنین تبدیل شود. NO تشکیل شده ماده فعال اصلی است که مسئول گشاد کردن عروق خونی (اتساع عروق) و شل کردن آنها است که برای بسیاری از فرآیندهای بدن مهم است.

اکسید نیتریک همچنین وظایف مهم دیگری در بدن دارد، مانند کمک به از بین بردن باکتری‌های مضر یا کمک به فعالیت سلول‌های ایمنی.

برخی از مواد مهم دیگر نیز از آرژنین تشکیل می‌شوند. بعضی از این مواد شامل سیترولین می‌شود که به عنوان یک مکمل غذایی نیز استفاده می‌شود زیرا می تواند سطح NO را در بدن افزایش دهد. آرژنین همچنین همراه با گلیسین و متیونین به عنوان پایه‌ای برای تشکیل کراتین عمل می‌کند که عمدتاً در کبد و کلیه‌ها تولید می‌شود و برای تولید انرژی مهم است.

فواید آرژنین برای سلامتی چیست؟

  1. بر عملکرد ورزشی تأثیر می‌گذارد
  • آرژنین به عنوان یک مکمل غذایی شناخته شده است که می‌تواند به تقویت عضلات برای عملکرد بهتر کمک کند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند چندین اثر مثبت داشته باشد و عملکرد ورزشی را به سطح بالاتری می‌رساند.
  • به لطف اکسید نیتریکی که تولید می‌کند، به بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند.
  • درنتیجه منجر به اکسیژن رسانی کارآمدتر و رساندن مواد مغذی به عضلات می‌شود و این به دلیل آن است که رگ‌های خونی گشاد شده و از طریق آنها خون بیشتری جریان دارد که می‌توانند اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را برای حداکثر عملکرد ورزشی به بافت عضلانی برسانند.
  • این عملکرد همچنین به اثرات آن در افزایش حداکثر مصرف اکسیژن مرتبط است که در برخی از مطالعات نشان داده شده است. این مقدار در مورد حداکثر مقدار اکسیژنی است که عضلات قادر به استفاده از آن هستند. هر چه بیشتر باشد، عملکرد فیزیکی بالاتر است. اغلب بالاترین مقادیر توسط بهترین ورزشکاران استقامتی مانند اسکی متقاطع یا دونده‌های ماراتن دست‌یافته می‌شود.
  • می‌تواند به بهبود انقباض عضلات کمک کرده و در نتیجه منجر به عملکرد بیشتر و شدیدتر شود.
  • به لطف اکسید نیتریک، عضلات ممکن است در برابر خستگی مقاوم‌تر باشند و بهتر بهبود پیدا کنند.
  • همچنین به دلیل نقشی که در تشکیل کراتین دارد، بر قدرت، شدت و انفجاری بودن آن اثر دارد.
  • آرژنین همچنین به حذف سریع لاکتات کمک می‌کند. لاکتات در ماهیچه‌ها در هنگام فعالیت شدید زمانی که اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند (به عنوان مثال در حین دوی سرعت، تمرینات قدرتی و غیره) تولید می‌شود. لاکتات خود را در سوزش ماهیچه‌ها نشان می‌دهد که شما را مجبور می‌کند سرعت خود را کم کنید یا استراحت کنید. مطالعات نشان می‌دهد که آرژنین ممکن است باعث تجزیه لاکتات در طول فعالیت شود.
  • در تحقیقات نشان داده شده است که تولید هورمون رشد و تستوسترون را به طور همزمان افزایش می‌دهد که نقش مهمی در رشد، قدرت و ریکاوری عضلات دارند.
  • به لطف این اثرات، آرژنین ممکن است در ورزش‌های بی هوازی (تمرینات قدرتی، وزنه برداری، دوی سرعت و غیره) و ورزش‌های استقامتی (دو، دوچرخه سواری، شنا، سه گانه و غیره) مفید باشد.
  1. اثر مثبت بر سلامت قلب و عروق

فواید آرژنین بر سلامت قلب و عروق کاملاً شناخته شده است، زیرا اکسید نیتریک که از این اسید آمینه تشکیل می شود تأثیر مستقیمی بر رگ‌های خونی شما دارد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، NO یک مولکول ضروری برای اتساع عروق یا انبساط عروق خونی و شل شدن آنها است. این چگونه می‌تواند سودمند باشد؟

  • می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. وقتی فشار خون بالا باشد، رگ‌های خونی منقبض و سفت می‌شوند. بنابراین، هدف از درمان فشار خون بالا، گشاد کردن این عروق و بهبود جریان خون است که آرژنین می‌تواند به آن کمک کند.
  • مطالعات همچنین فوایدی را برای افراد مبتلا به مشکلات ایسکمیک نشان می‌دهد. اگر فردی از ایسکمی (لخته شدن خون) عضله قلب رنج می‌برد، گشاد کردن رگ‌های خونی با NO ایجاد شده از آرژنین می‌تواند به کاهش علائم (ناراحتی قفسه سینه، احساس سوزش، درد قفسه سینه – آنژین و موارد دیگر) کمک کند.
  • همچنین می‌تواند بر اختلال عملکرد اندوتلیال تأثیر بگذارد. این آسیب به دیواره رگ خونی معمولی آترواسکلروز (“سخت شدن رگ‌های خونی”) است، جایی که رگ‌های خونی باریک می‌شوند و چربی و سایر اجزای خون در داخل دیوار جمع می‌شوند. گشاد شدن رگ‌های خونی توسط اکسید نیتریک می‌تواند این وضعیت را بهبود بخشد. علاوه بر این، در مورد اثرات ضد التهابی احتمالی نیز صحبت می‌شود که ممکن است به مبارزه با التهاب در دیواره رگ‌های خونی آسیب دیده کمک کند.
  1. روی سیستم ایمنی اثر دارد

بر اساس مطالعات متعدد، آرژنین همچنین نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای ایمنی، باز هم عمدتاً از طریق تولید اکسید نیتریک دارد.

  • ظاهراً در تولید سلول‌های T که گلبول‌های سفید خون ضروری در واکنش‌های ایمنی هستند، نقش دارد. بنابراین آرژنین می‌تواند به مبارزه با عفونت کمک کند.
  • همچنین در مورد اثرات ضد میکروبی آرژنین صحبت می‌شود، که در عمل به این معنی است که آرژنین توانایی کمک به از بین بردن پاتوژن‌های مضر را دارد.
  • مطالعات همچنین اهمیت آرژنین را در تولید سیتوکین‌ها نشان داده است. سیتوکین‌ها توسط بدن شما برای مبارزه با التهاب استفاده می‌شود. بنابراین، به نظر می‌رسد که آرژنین می‌تواند اثرات ضد التهابی داشته باشد.
  1. ممکن است بر عملکرد انسولین و سطح قند خون تأثیر بگذارد

تحقیقات نشان می‌دهد که آرژنین همچنین می‌‎تواند به عملکرد انسولین و تنظیم قند خون (گلیسمی) کمک کند. این به این دلیل است که انسولین به انتقال قند از خون (گلوکز) به سلول‌ها کمک می‌کند و در آنجا به انرژی تبدیل می‌شود. بنابراین این هورمون مستقیماً بر سطح قند خون تأثیر می‌گذارد.

اکسید نیتریک می‌تواند اثر محافظتی بر روی سلول‌های بتا پانکراس، سلول‌هایی که انسولین تولید می‌کنند داشته باشد. علاوه بر این، نقش آن در نحوه واکنش بدن به این هورمون به تدریج آشکار می‌شود. به عبارت دیگر، می‌تواند حساسیت سلول‌ها به انسولین را بهبود بخشد.

این اثرات امیدوارکننده آرژنین ممکن است برای کسانی که از دیابت نوع ۲ یا اختلال در تحمل گلوکز رنج می‌برند، مهم باشد. در هر دو مورد، عملکرد انسولین ناکافی است و از جمله موارد دیگر، منجر به سطوح بالاتر از حد مطلوب قند خون می‌شود. اثر امیدوارکننده آرژنین، به‌ویژه اکسید نیتریکی که تولید می‌کند، با مطالعه‌ای که در آن محققان به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به دیابت سطح NO کمتری دارند، نشان داده شده است.

  1. بر اختلال نعوظ و سلامت جنسی تأثیر دارد

یکی دیگر از فواید آرژنین تاثیر آن بر سلامت جنسی مردان است. در واقع، طبق تحقیقات انجام شده تا به امروز، به نظر می‌رسد که به اختلال نعوظ کمک می‌کند. نعوظ با اتساع عروق خونی (اتساع عروق) و شل شدن آن‌ها همراه است که تحت تأثیر اکسید نیتریک است که از آرژنین تولید می‌شود.

نه تنها این، آرژنین اساس اکثر مکمل‌های نعوظ است. اثر آن توسط یک متاآنالیز تأیید می‌شود که نشان داد آرژنین تأثیر قابل توجهی بر بهبود نعوظ در مردان مبتلا به اختلال نعوظ دارد، هم به عنوان یک مکمل مستقل و هم در ترکیب با سایر مواد (مانند یوهیمبین یا اورنیتین). اگر می‌خواهید برای رفع یک مشکل سلامتی خاص از آرژنین استفاده کنید، بهتر است برای مشاوره با پزشک نیز مشورت کنید.

  1. در دارو استفاده می‌شود

زمانی که ذخایر آرژنین در بدن به میزان قابل توجهی کاهش یافته باشد، معمولاً از آن در دارو‌های مراقبت‌های ویژه استفاده می‌شود. این موارد شامل صدمات یا عفونت‌های جدی با شدت‌های مختلف است و این زمانی است که نیاز به آرژنین به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و استفاده از مکمل آن مهم است، زیرا کمبود جدی می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی یا اختلال در گردش خون شود.

 

آرژنین چه عوارضی دارد؟

اگر آرژنین را طبق توصیه مصرف می‌کنید، لازم نیست نگران عوارض جانبی باشید. با این حال، اگر زیاده روی کنید، ممکن است مشکلات گوارشی ناخوشایندی را تجربه کنید. به عنوان مثال، استفراغ، اسهال یا حالت تهوع. همچنین سردرد یا فشار خون پایین نیز در ارتباط با آرژنین ثبت شده است. برای جلوگیری از این عوارض، توصیه می شود بیش از ۲۰-۳۰ گرم آرژنین در روز مصرف نکنید.

عوارض جانبی ممکن است در ترکیب با برخی داروها نیز رخ دهد. به عنوان مثال، اگر دارویی برای کاهش فشار خون خود مصرف می‌کنید، همراه با آرژنین فشار خون شما می‌تواند بیش از حد کاهش یابد که می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین، در صورت مصرف هر دارویی، قبل از مصرف آرژنین، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

فرم‌های مختلف آرژنین

آرژنین معمولاً به دو شکل یافت می‌شود، یعنی به صورت ال-آرژنین یا آرژنین آلفا کتوگلوتارات.

  • ال-آرژنین شکلی از اسید آمینه آرژنین است که به طور طبیعی در غذاها و بدن انسان یافت می‌شود. از این فرم در پزشکی نیز استفاده می‌شود، به عنوان مثال در درمان مشکلات قلبی یا آسیب‌های گسترده ذکر شده.
  • آرژنین آلفا کتوگلوتارات (AAKG) ترکیبی از اسید آمینه ال آرژنین و نمک اسید گلوتاریک است. مزیت آن بهبود جذب و آزادسازی تدریجی آرژنین در خون است. بیشتر در مکمل‌های ورزشکارانی یافت می‌شود که علاوه بر تامین اکسیژن و مواد مغذی ماهیچه‌ها، رشد توده عضلانی را نیز هدف قرار می‌دهند.

 

چگونه آرژنین مصرف کنیم؟

هیچ پروتکل دوز توصیه شده‌ای برای مصرف آرژنین وجود ندارد، اما توصیه استاندارد مصرف 6-3 گرم آرژنین در یک زمان است. این مقداری است که در مطالعات نشان داده شده است که در عین خطر کم برای مشکلات گوارشی موثر است. برای حفظ سطوح بالاتر آرژنین خون، می‌توان روزانه سه دوز کوچکتر مصرف کرد که در مجموع ۱۵-۱۸ گرم آرژنین در روز است.

  • برای حمایت حداکثری از عملکرد ورزشی، توصیه می‌شود ۳۰ تا ۹۰ دقیقه قبل از شروع فعالیت، آرژنین را مکمل کنید. توصیه می‌شود با دوز کمتر (مثلاً ۲ گرم) شروع شود و در صورت لزوم افزایش یابد.
  • برای حمایت از سلامت و حفظ سطوح بهینه آرژنین در بدن، مصرف دوزهای کمتر در حد معمول توصیه شده در هر زمانی از روز کافی است.

به طور خلاصه آرژنین یکی از مکمل‌هایی است که برای حمایت از عملکرد ورزشی استفاده می‌شود. با این حال، چندین اثر جالب دیگر برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، بخشی از پاسخ ایمنی است و ممکن است در کاهش فشار خون یا قند خون نقش داشته باشد. پشت همه این اثرات احتمالاً اکسید نیتریک است که از آرژنین تشکیل می‌شود و در گشاد شدن و شل شدن رگ‌های خونی نقش دارد. در حالی که آرژنین هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد تا دقیقاً بدانیم چگونه کار می‌کند، ما در حال حاضر می‌توانیم ببینیم که یک مکمل امیدوارکننده با بسیاری از مزایای جالب است.

عضویت در خبرنامه

شبکه‌های اجتماعی ما:

اسکرول به بالا