چرا ورزشکاران از ویتامین C استفاده می کنند؟

برخی از ورزشکاران می‌گویند که ویتامین C به عملکرد بهینه سیستم ایمنی کمک می‌کند و زمان ریکاوری بین تمرینات را کاهش می‌دهد.

ویتامین C برای ترمیم بافت همبند مهم است. ویتامین C برای ورزشکارانی که در ورزش‌های مختلف شرکت می‌کنند بسیار مفید است، همچنین برای بدنسازانی که تمریناتشان بیشترین آسیب را به بافت همبند وارد می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان ممکن است به معکوس کردن برخی از آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از ورزش کمک کند. این آسیب اکسیداتیو که توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود، ممکن است با توانایی سلول‌ها برای عملکرد طبیعی تداخل داشته باشد و اعتقاد بر این است که در بسیاری از شرایط سلامتی مختلف از جمله فرآیند پیری، سرطان و بیماری‌های قلبی نقش دارد.

ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به جلوگیری از کاهش عملکرد سیستم ایمنی که ممکن است بلافاصله پس از ورزش رخ دهد، کمک کند.

معمولاً ورزشکاران چه مقدار ویتامین C مصرف می‌کنند؟

تحقیقات نشان داده است که مصرف ۴۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز برای چند روز قبل و بعد از ورزش شدید ممکن است درد را کاهش داده و بازیابی قدرت عضلانی را تسریع کند.

در اکثر مطالعات، عملکرد ورزشی به دنبال مصرف مکمل ویتامین C بهبود نمی‌یابد، مگر اینکه کمبودی وجود داشته باشد، همانطور که ممکن است در ورزشکاران با الگوهای غذایی ناسالم یا غیرمنطقی رخ دهد. به طور مشابه، ویتامین E به جز در ارتفاعات بالا، برای عملکرد ورزشی مفید نبوده است.

اثرات جانبی

در صورت مصرف خوراکی ویتامین C برای اکثر افراد بی خطر است. در برخی افراد، ویتامین C ممکن است عوارض جانبی مانند گرفتگی معده، حالت تهوع، سوزش سر دل و سردرد ایجاد کند. احتمال ابتلا به این عوارض جانبی با دوزهای بالاتر افزایش می‌یابد. مصرف بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز ممکن است باعث سنگ کلیه و اسهال شدید شود. در افرادی که سنگ کلیه داشته‌اند، مصرف مقادیر بیشتر از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز، خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

افراد مبتلا به شرایط زیر باید قبل از مصرف مکمل ویتامین C با پزشک خود مشورت کنند: کمبود گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز، اضافه بار آهن (هموسیدروز یا هموکروماتوز)، سابقه سنگ کلیه، یا نارسایی کلیه.

 

عضویت در خبرنامه

شبکه‌های اجتماعی ما:

اسکرول به بالا